Monday, December 14, 2009

KU PINJAM SATU BINTANG (PART 1)

“Ko kenal awek tu jo?”,tanya Iskandar pada Johari sahabat baiknya itu.Mata Iskandar terus memerhati gerak langkah gadis itu yang seolah-olah sedang memukau hatinya. “Tak,aku tak kenal tapi kalau tak silap aku nama dia Zeneera”,balas Johari sedikit ragu-ragu. “Zeneera?hmm unik...”,balas Iskandar.Jam sudah menunjukkan tepat pukul 2 petang,maka ramai anak-anak muda mula menuju ke fakulti masing-masing untuk kuliah seterusnya untuk hari ini termasuklah Iskandar.Iskandar Yahya ialah pelajar tahun tiga fakulti kejuruteraan kimia,Universiti Kejuruteraan Malaysia(UKeM) dan merupakan seorang pelajar yang sangat berbakat dalam bidang seni,namun demi memenuhi impian seorang bapa,Iskandar terpaksa melupakan minatnya itu.Setiba di kelas,mata Iskandar tertumpu kea rah satu sudut di hujung kelas dimana kelihatan seorang gadis manis ayu bertudung unggu sedang khusyuk mengeluarkan alat tulis dari begnya. “Eh tu awek tadi tu,pe dia buat dalam kelas aku?hmm”,bisik Iskandar perlahan pada dirinya sendiri.Zeneera Zulqarnain ialah pelajar yang baru berpindah ke ibu kota setelah 14 tahun menetap bersama keluarganya di London,juga mengambil kursus kejuruteraan kimia di UKeM.Hari ini merupakan hari pertama Zeneera bergelar mahasiswi disini.Selesai kelas,Iskandar cuba untuk menghampiri Zeneera tapi belum sempat dia menegur gadis itu,tiba-tiba ada yang terlebih dahulu menghampiri gadis manis itu. “Hye, u dah habis kelas ke?”,tanya Sulaiman pada Zeneera. “Dah,but i really exhausted rite now”,balas Zeneera. “Ok,jom lepak kafe kita minum-minum dulu”,ajak Sulaiman.Zeneera hanya mengikut ajakan Sulaiman itu.Setiba di kafe,mereka duduk di sudut paling hujung dan tanpa disedari ada mata yang memandang tepat ke arah Zeneera,iaitu Iskandar. “Ermm...Zee i rasa i xdapat teman u minum la coz my rumate xbawak kunci bilik,so i got to go to help him,did u mind stay alone?”,tanya Sulaiman tergesa-gesa. “xpe u pergi la,i ok ja”,balas Zeneera.Sulaiman terus bergegas pulang ke asramanya menaiki keretanya yang berada agak jauh dari kafe itu.Peluang ini digunakan sebaiknya oleh Iskandar yang dari tadi memerhati Zeneera. “Assalammualaikum sis,ada orang kat sini?”,tanya Iskandar berpura-pura tidak tahu. “Waalaikummussalam,xde orang kat citu tapi saya tak jemput awk duduk situ pun”,balas Zeneera sinis.Mukanya kelihatan agak merah kerana cuaca panas yang tidak menentu sejak kebelakangan ini,peluh juga tidak henti-henti keluar dari wajahnya itu seolah-olah dia sedang berlari-lari. “owh ye ke?xpe la saya just nak bagi tisu ni ja kat awk sebab muka awk macam berpeluh sangat”,balas Iskandar sambil meletakkan beberapa helai tisu di atas meja Zeneera lalu meninggalkan tempat tersebut. Zeneera kehairanan mengapa Iskandar bertindak sedimikian walhal mereka tidak mengenali antara satu sama lain.Tisu tadi tidak digunakan tapi disimpan oleh Zeneera dalam tas tangan nya setelah Iskandar beredar.Selesai menikmati segelas jus oren,Zeneera beredar pulang ke asrama.Dalam perjalanan pulang dia tergamam seketika melihat sebuah kemalangan yang berlaku betul-betul dihadapannya, di mana sebuah kereta bertembung dengan sebuah motorsikal berdekatan dengan simpang ke asramanya.Apa yang mengejutkan Zeneera ialah mangsa kemalangan tersebut ialah........

Bersambung....

9 comments:

arriefa said...

ok la...trskn usaha! XD

BuLaN iTu aKu said...

menarik ni.. hurm...
nanti bulan nak adaptasi kan cerpen ni in drama.. hehehe..
teruskan usaha..
bulan sokong kamu

Prof Ir Dr. Takamine Kiyomaro said...

ifa-haha thx

bulan-ha?haha nway thx tp cerpen sy masih mentah lg huhu haha

aYuNi said...

menarik gle part iskandar n zeneera bertegr sapa dgn pemberian tisu free..hehehe~

teruskan tulisan anda.:)

azuwa said...

1stly, make a paragraph. it's easier to read,especially for a long story.

2nd, try not to use short form words, like 'xkisah'. menulis cerpen kena tulis full word dik.

3rd, nnt pegi ke sebelas-mei.blogspot.com. akak bakal postkan satu cerpen. komen ek :)

Prof Ir Dr. Takamine Kiyomaro said...

ayu-haha ye ke?nway thx juga

Prof Ir Dr. Takamine Kiyomaro said...

kak wawa-baik akak nasihat mu adik junjung hehe

cikmemy said...

ok.da panjang sket.hihi
aku tunggu part 2..jangan kasi tragik sangat awal2..nnt ak sedey nk bace..huhu

Prof Ir Dr. Takamine Kiyomaro said...

cik memey-haha ok2x makaceh ye